Plemenska (tribalna)
organizacija se zasniva se familijarnosti bratstava (rodova) koja zajednički
sačinjavaju pleme.
Brastva su uvek
nastanjena u grupi, u zasebnim selima ili u grupama sela. Veza između njih je:
isto krsno ime. tradicija i svest o zajedničkom poreklu.
Svako pleme ima svoju
određenu teritoriju. Plemenske teritorije bile su, uglavnom, pojedine male
župe, formirane u malim prirodnim jedinicama oko pojedinih reka, u njihovim
dolinama i na obalama, u karsnim poljima ili na zgodnim kombinacijama dolina i
pašnjaka
Plemenska svest se na
Balkanu, u nekim brdskim dinarskim oblastima, očuvala sve do XX veka - u
istočnoj Hercegovini, Crnoj Gori, Boki i kod Albanaca. Najsličnija je škotskim
klanovima.
Slovenska plemena
koja su dolazila na Balkan, nisu bila uvek istog porekla. To se vidi i po tome
što ona nisu silazila na Dunav jednim putem i iz jedne oblasti. Dolazak Slovena
na Balkan tekao je, uglavnom, u dva pravca. Jedni, istočna plemena, koja su
bila i brojnija, silazili su uz obale Crnoga Mora, preko Dnjestra i Sereta, u
današnju Rumuniju, pa odatle na Dunav. Drugi su silazili u panonsku dolinu
preko Karpata. [3]
Zabeležena su imena
nekih od plemena balkanskih Slovena [3]: Severci ili Severjani (grč. Σεβερειζ),
Moravci (grč. Μωραβων), Timočani, Drugovići (lat. Drogawitz), Sagudati,
Velegeziti, Vajuniti, Brziti ili Brsjaci, Milinci, Jezerci, Duljebi, Bodrići,
itd.
Slovensko naseljavanje Balkanskog poluostrva je proces koji
je otpočeo u VI veku n.e. pljačkaškim upadima Slovena naseljenih na levoj obali
Dunava u Vizantiju, a okončao se u prvoj polovini VII veka trajnjim
naseljavanjem Hrvata i Srba i velikog broja drugih Slovena. Proces
pozicioniranja pojedinih plemena i slovenskih grupa unutar Balkanskog
poluostrva okončan je krajem VIII i početkom IX veka, kada se javljaju i prve
države Balkanskih Slovena.
Sloveni koji su
pljačkali Balkansko poluostrvo došli su 586. godine do Soluna. Te godine prvo
je na juriš osvojena mala utvrda svete Matrone a sledeća meta bio je sam Solun.
Pošto nisu uspeli, otpočeli su sa njegovom opsadom. Međutim nakon sedam dana
opsade Vizantinci izvode vojsku iz tvrđave, što se prema legendi pripisuje
svetom Dimitriju Solunskom, u kome su u potpunosti iznenadili Slovene i nagnali
ih u beg razbivši opsadu. Kada su se malo pribrali, Sloveni su nastavili da
pljačkaju prostor današnje Grčke sve do 589. godine, kada su se vratili preko
Dunava.
Druga slovenska
opsada Soluna od nekoliko slovenskih plemena, (među kojima su bili: Dragovići,
Sagudati, Velegeziti, Vajuniti i Brziti), se nakon pustošenja Tesalije, Epira,
Ahaje, Kikladskih ostrva i dela Male Azije dogodila 611. godine. Cilj ovih
Slovena bio je, prema tumačenjima ondašnjih hroničara, da zauzmu grad i tu se
trajno nasele. U prilog tome, pored činjenice da su se kretala cela plemena sa
ženama, decom i pokućstvom, idu i zapisi da su slične sudbine već zadesile
mnoge gradove u današnjoj Grčkoj, tako da je moguće da su Sloveni nakon što su
poharali okolinu Soluna rešili da zauzmu sam grad i trajno se nasele na tom
područiju. Sloveni su opet pokušali da opštim jurišem sa kopna i mora (pomoću
svojih brodova i monoksila) osvoje grad. Napad sa mora je u potpunosti propao
zbog velike međusobne blizine plovila, koja su se sudarala i prevrtala. U
borbama je zarobljen i vođa Slovena Hacon, koji je kasnije usmrćen
kamenovanjem, dok su se Sloveni posle poraza povukli od grada i naselili po
okolini.
Združena vojska
Slovena i Avara ustremila se posle 610. godine na Dalmaciju, zauzevši je u
potpunosti oko 614. godine. U toj najezdi stradali su i porušeni mnogi gradovi,
među kojima su Singidunum, Viminacijum, Dokleja, Salona, Epidaurus, Narona i
drugi. Spašeni su samo Zadar i Trogir.
Slovensko-avarsko-persijska opsada Carigrada
(626.) zasnivala se na planu da Avari sa Slovenima i drugim sebi podređenim
narodima udare sa evropske, a Persijanci sa azijske strane, dok bi udar sa mora
izveli Sloveni. Glavni udar na kopnene bedeme otpočeo je 31.07. sa Avarima na
jednom i Slovenima sa svojim opsadnim spravama na drugom delu. Istovremeno su
Sloveni vršili udare sa mora i prebacivali Persijance preko Bosfora. Međutim
vizantijska flota je bila superiornija u odnosu na slovenske brodiće i
monoksile, zbog čega napad sa mora nije bio toliko jak. Vizantinci su primetili
da se Avari i Sloveni na vodi sporazumevaju paljenjem vatri, što su koristili
za nanošenje udara slovenskoj floti navlačeći ih. Posle jedne takve varke tokom
koje su Carigradski Jermeni navukli Slovene u luku svetog Nikole nanevši im
teške gubitke, kagan se iznervirao i naredio da se svi preživeli Sloveni pobiju
zbog svoje nesposobnosti. Tom prilikom hroničari su zabeležili da se:„usled
mnoge krvi zacrvene se morska voda.“
Posledica ovog
avarskog masakra bilo je povlačenje odnosno razbežavanje ostalih Slovena, što
je ostavilo usamljene Avare i Persijance koji posle toga podižu opsadu i
povlače se.
Podatke o poreklu
Hrvata i Srba i njihovom dolasku na Balkansko poluostrvo, osim domaćih hronika
sumnjivog porekla i sadržaja donosi još samo vizantijski car Konstantin
Porfirogenit u svom delu „O Upravljanju Carstvom“ lat. De administrando imperio
pisanog sredinom X veka. Na osnovu podataka i legendi koje iznosi Porfirogenit
može se zaključiti da su Srbi i Hrvati sa područija nekadašnje Istočne Nemačke,
Poljske i severa Češke stigli na Balkansko poluostrvo tokom vladavine cara
Iraklija(610.-641.), preciznije u njenoj drugoj polovini odnosno nakon
kombinovane opsade Carigrada 626. godine.
Najverovatnije je
Iraklije ponudio Hrvatima da u njegovo ime proteraju Avare iz Dalmacije uz
dozvolu da se u njoj potom nasele, što su oni i učinili. Potom su i Srbi,
verovatno posle 632. godine kada se srpski knez Dervan pridružio Samovom
plemenskom savezu, došli na Balkansko poluostrvo naselivši prostor između grubo
povučene linije Skadar-Ras-Valjevo-Šabac na istoku i reka Cetine, Plive i
Vrbasa na zapadu.
Od doseljenja Srba i Hrvata na Balkansko poluostrvo, na ovom
području se razlikuju dva tipa kulture:
• A) prvi tip:
zasnovan je na ratarstvu i odgovara im zadružna društvena organizacija.
• B) drugi tip:
zasnovan je na stočarenju i pljački i odgovara mu plemenska društvena
organizacija
Zajednica se
povećavala i pojačavao se osećaj za krvno srodstvo. Zajednica se deli po
rodovima, odnosno razvija se rodovska organizacija. Rodovi su povezani u pleme.
Unutar rodova nastala
je hijerarhija – najimućnije, odnosno ekonomski najjače porodice (kuće) vladaju
čitavim rodom, a pojedini rodovi čitavim plemenom. Uunutar plemena vlada stalna
borba za prevlast. Česta su ubistva radi krvne osvete.
Sa rastom plemenske
zajednice dolazi do porasta delatnosti zemljoradnje. Ratnici su se teško
privikavali na zemljoradnju, pa je često dolazilo do pobuna protiv režima. -
javlja se odmetništvo kao nova kultura i pojava hajduka i uskoka. Hajdučke i
uskočke skupine nisu mogle funkcionisati bez pomagača – jataka. Jataci su
pomagali hajducima nudeći im prebivališta zimi te preprodavajući njihov plen.
Hajduci su u balkanskoj plemenskoj kulturi postali simbol junaštva, slave a
njihova dela su se počela smatrati korisnima (veličanje razbojništva,
agresivnosti i osećaja neprijateljstva).
Hajdučke i uskočke
skupine i zajednice razvijale su se pa su im sve češće davane sitne nagrade u
zamenu za “vojne usluge”. Hajduci rešavaju sukobe i potkopavaju vlasti. Kasnije
se od hajdučkih skupina formira vojska čija je svrha bila oslobođenje hrišćana
od islama
Prema plemenskim
pravilima žene su podređene u zajednici. Samo su muška deca bitna ( za
vojnikovanje). Mušku decu odgajaju isključivo muškarci, a žensku isključivo
žene
Širenje zajednice
podstiče iseljavanje iz plemena, pri čemu se iseljenici susreću s drugim
kulturama, pa su prisiljeni prihvatiti novu kulturu kada više nemaju podršku
rodovske organizacije
Stvaranjem novih,
brojnijih i složenijih zajednica dolazi i do razvoja novog feudalnog ustrojstva
zajednica koje se značajno razlikuje od plemenskih oblika organizacije. Ranije
zajednički pašnjaci, šume i poljoprivredna područja prelaze u vlast pojedinaca
i dolazi do još jačih ekonomskih razlika i naglog osiromašivanja
(pauperizacije) velikih delova stanovništva. Prosjačenje postaje “profesija”.
Počinje se razvijati trgovina a zbog trgovine javljaju se sajmišta koja
prerastaju u sela i male gradove u kojima se javljau začeci kapitalističkog
društvenog uređenja.
Sloveni se na
Balkanskom poluostrvu naseljavaju delom u područjima pogodnima za
poljoprivredu, a delom naseljavaju gorska i planinska područja, što pogoduje
razvoju plemensko- ratničkog načina života, te razvoju pljački i gusarenja. Sa
proširenjem zajednice nastaju pljačkaški rodovi, a kasnije i pljačkaška
plemena. Plemenom vladaju kuće, a kućom poglavar. Nakon pljačkaških pohoda
najveći deo plena pripada poglavaru što je razlog brzog bogaćenja određenih
glavarskih kuća.
Poglavareva volja
bila je nametnuta čitavom plemenu, a podrška plemena ogledala se u davanju
titula poglavaru (tako nastaju titule kao npr. ban, kralj, car, despot…) i
čestim poklanjanjem simboličnih darova. Kao simboli vlasti uvedeni su konj,
oružje i odelo.
Posebno je isticana
potreba za zajedništvom i jednoglasnošću, pa su protivljenja poglavarevoj volji
bila kažnjiva i brzo su ugušivana.
Zbog materijalnih
razlika i razlika u ugledu između porodica, pojedinim porodicama pridavani su
nadimci. Tako su neugledne porodice bile nazivane smerdi ili nikogovići , a
uglednije i uticajnije porodice zvane su plemići, koljenovići ili kućerići.
Plemenski poglavari
dolazili su do bogatstva i primanjem mita koje su im nudili okolni gradovi u zamenu
za siguran prolaz karavana ili brodovlja preko područja koje su oni
kontrolisali.
Uz titulirane
poglavare, u to se vreme pojavljuje i kler, kao nova elita koja je imala ulogu
da učvrsti političku kontrolu okolnih sila i osnažiti autoritet pojedinih poglavara.
Sveštenstvo se naseljava u zajednice i utiče na čvršće vezivanje polunomada za
zemlju
Nastanak feudalnog
režima vezuje se za naseljavanje plodnijih područja, formiranje većih zajednica
i nastanak većih naselja kao središta trgovine i zanatstva.Na tim žarištima
trgovine i zanatstva nastali su srednjovekovni gradovi u kojima se tokom XVIII
i XIX veka počeo razvijati građanski stalež.
Нема коментара:
Постави коментар